Pettkó András volt országgyűlési képviselő Népszavának írt cikke
Volt országgyűlési képviselőként, frissen végzett közbeszerzési referensként olvasom és összehasonlítom a régi közbeszerzési törvényt az országgyűlés által elfogadott új törvénnyel, és nem értem megint mi történik. Ha valamit másként kéne csinálni, mint ahogy eddig volt, akkor a közbeszerzés ilyen! A folyamat minél nagyobb elektronizáltságát, az elektronikus árlejtés megerősítését, a felesleges nyomtatások, papírok elkerülését minden fajta kormányzati ígéret ellenére az új törvény nem segíti elő. Megint a "papírlobbi" győzött, sajnos semmi lényeges változás nem észlelhető; pedig most lett volna lehetőség arra, hogy a kormányzat határozottabban az elektronikus irányba tolja a közbeszerzés menetét.
JELENTKEZZEN AKTUÁLIS RENDEZVÉNYEINKRE
Új Közbeszerzési Törvény 2011-2012.
2011. augusztus 30. – Tulip Inn Budapest Millennium
Új Közbeszerzési Törvény 2011-2012.
2011. szeptember 27. – Radisson Blu Béke Hotel
Azt gondolom: napjainkra az elektronikus közbeszerzés alkalmazásának technikai feltételei teljes körűen megteremtődtek. A közbeszerzésre kötelezett állami és önkormányzati szervek, illetőleg a részükre azt lefolytató szervezetek esetében az informatikai ellátottság 100 százalékosnak tekinthető. A közbeszerzésekre jelentkező, ajánlatot tevő vállalkozások közül a multinacionális háttérrel rendelkezők egyértelműen, a kis- és középvállalkozások pedig mintegy 90 százalékban rendelkeznek mindazokkal az eszközökkel, amelyek egy elektronikusan lebonyolításra kerülő közbeszerzésen való részvételt lehetővé tesz számukra.
Amikor feltesszük a kérdést, hogy létezik-e ma Magyarországon elektronikus közbeszerzés, akkor nem is olyan egyszerű a válasz, mivel a közbeszerzés öt, egymástól meghatározott ismérvek alapján elkülöníthető szakaszra osztható. A szakaszok a felek által végzett tevékenység szempontjából meghatározottak, (Kommunikáció, hirdetmények közzététele (E-advertising)- Elektronikus ajánlattétel (E-tendering) Elektronikus megrendelések (E-ordering)- Elektronikus árlejtés (E-aukció - Online aukció. Elektronikus számlázás (E-invoicing). Véleményem szerint az elfogadott törvénynek mindegyik területen javítani kellene a jelenlegi helyzeten.
Az elektronizáltság fokozatait az Európai Unió egységesen határozta meg a tagállamok számára kötelezően előírt 20 szolgáltatásra vonatkozóan, amelyek között szerepel a közbeszerzés is. Az Európai Unióban a közbeszerzési eljárások "elektronizálhatóságának" kérdését kulcsfontosságúnak tekintik. A teljes körű elektronikus pályáztatás feltételeinek megteremtéséről a tagállamoknak kell határozniuk erre, volt most lehetőség a törvény elfogadásával.
Kijelenthetjük azt is: a technikai feltételek adottak arra, hogy a közbeszerzések egyre nagyobb számban elektronikusan valósuljanak meg Magyarországon. A vezetékes internet lefedettség 90 százaléknál magasabb, a fennmaradó területeken pedig szinte kivétel nélkül biztosított a mobilinternet elérési lehetőség. Figyelembe véve, hogy a lefedetlen területek főként kisebb települések (falvak, tanyák), amelyeken vállalkozások elvétve működnek, ezért ezek az elektronikus közbeszerzés elterjedése szempontjából nem relevánsak.
A vállalkozások számítógéppel ellátottsága közel 90 százalékos, amelyek közül a nagyvállalkozások teljes egészében, a kis- és középvállalkozások több mint 80 százalékban rendelkeznek megfelelő informatikai eszközökkel. A mikrovállalkozások esetében ez a mutató körülbelül a lakossági internet ellátottság szintjének - azaz 50 százalék körülinek - felel meg. Az elektronikus árlejtéshez az ajánlatkérői oldalon megfelelő szoftver és szerver szükséges, az erre szakosodott szolgáltatóktól ez beszerezhető.
A leírtak alapján bizonyítottnak látszik az, hogy a közbeszerzési eljárások már Magyarországon is teljes folyamatukban elektronikusan végezhetők lennének. Minden lehetőség adott ahhoz, hogy az EU szerinti skálán a 4. szintet a közbeszerzések tekintetében Magyarország teljesíteni tudja. Jelenleg a központosított közbeszerzések esetében - amelyek az erre kötelezett vagy önként csatlakozott szervezetek beszerzéseinek jelentős hányadát teszik ki - a 3. szint valósul meg, de a többi közbeszerzési eljárásnál is egyre gyakoribb az elektronikus árlejtés alkalmazása, amely a közbeszerzés teljes körű elektronizálásának irányába ható kedvező tényező. Fontos megjegyezni még, hogy Magyarországon közpénzeknek csak kb. 10 százalékát teszi ki az "e-procurement", vagyis a központosított közbeszerzés, a többit az "e-tendering", magyarul a hirdetményeken alapuló beszerzés adja.
Netpolgárként egyértelműen kijelenthető, hogy ezt a folyamatot kellene erősítenie annak érdekében, hogy hazánk ne az utolsó helyen kullogjon, mint most az Unióban az elektronikus közbeszerzések területén. Azt állítom, minél jobban elektronizáljuk a közbeszerzést, annál nagyobb a korrupció kiszűrésének lehetősége, s az értékelés folyamata is könnyebbé tehető. Persze, teljes egészében még nem lehet áttérni a papírmentes e-közbeszerzésre, ám el lehetett volna gondolkodni és egy merészet lépni annak érdekébe XXI. században már ne csak álom, legyen, hanem minél szélesebb körben valósággá váljon az elektronikus közbeszerzés jelenleg már létező lehetősége.
EZT IS AJÁNLJUK
Itt az új Közbeszerzés Törvény
Forrás: nepszava.hu
· 1 trackback Szólj hozzá!
Címkék: elektronikus közbeszerzés új közbeszerzési törvény új kbt új közbeszerzési törvény 2011 új kbt 2011 e közbeszerzés e procurement
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Continue Reading This.. 2019.02.13. 15:04:33
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.